Dat er in het intern transport wel eens ongelukken gebeuren met heftrucks of hoogwerkers, dat weten we. Daarom is een hoogwerker certificaat ook zo belangrijk. De afgelopen tien jaar zijn er ongeveer 1500 ongelukken gemeld. Het gemiddelde ligt op vijf dodelijke ongelukken per jaar. Maar wat zijn nou de meest voorkomende ongelukken met een heftruck? Een aantal jaren geleden zocht de Inspectie SWZ het uit.
Aanrijdingen
Uit het onderzoek blijkt dat het meest voorkomende ongeval een aanrijding met een voetganger is. Het gaat hier om bijna de helft van alle ongevallen. Een van de belangrijkste redenen is dat de chauffeur van de heftruck de voetgangers helemaal niet ziet. Ook is het voor de heftruckbestuurders vaak te laat om nog in te kunnen grijpen.
De slechte infrastructuur van het magazijn niet mee, veel heftruckchauffeurs klagen er over. Ze hebben vaak te weinig ruimte om te kunnen manoeuvreren, de voetpaden zijn te weinig gescheiden en er zijn te veel obstakels op de werkplek. Vooral op het haventerrein en luchthavens is het aanrijdgevaar het grootst.
Er is zelfs een deel van de voetgangers dat aangeeft dat er sprake is van onvoldoende training van de heftruckchauffeurs. Onervaren heftruckchauffeurs veroorzaken de meeste ongelukken in het intern transport.
Rijvaardigheid
De bestuurders zelf raken ook wel eens gewond. Dit is het tweede meest voorkomende ongeval. Dat de bestuurders gewond raken, komt vaak door een slechte rijvaardigheid. Vaak heeft de chauffeurs te maken met teveel afleiding, slecht rijgedrag, een per ongeluk verkeerde besturing van de heftruck en fysieke klachten, zoals nekklachten en rugklachten. Die factoren beïnvloeden de rijvaardigheid van de bestuurder.
Inzicht
In het intern transport geven veel heftruckchauffeurs aan dat ze last hebben van prestatiedruk. Ze willen graag snel resultaat zien en daardoor gaan ze zich haasten. Zoals het spreekwoord al zegt is haastige spoed zelden goed. Door haast gebeuren er ongelukken en die moeten we voorkomen. Wat er nu moet gebeuren, is dat er wat moet worden gedaan aan de prestatiedruk die de chauffeurs voelen.